Op 22 september 2020 hadden we onze eerste live bijeenkomst na de Corona lockdown. Het was fijn om elkaar weer te treffen en in de ogen te kijken.
Het doel van deze avond was om met elkaar in gesprek te gaan over wat de hele Corona periode ons heeft gebracht. Want natuurlijk hebben we hobbels moeten nemen, maar we wilden deze avond bewust even niet in het negatieve gaan zitten. Maar in het positieve, constructieve en ondernemende.
We waren te gast bij Bas Eijssen, de nieuwe eigenaar van de Schinverderhoeve in Schinveld.
Onder begeleiding van Arie de Zeeuw, begonnen we de avond met een inventarisatie. Vanaf 16 maart, vanaf lockdown, tot nu, geven de aanwezige ondernemers gemiddeld een 8,9.
En dikke voldoende, bijna het ultieme cijfer. Er zijn verschillende redenen voor dit hoge cijfer. De houding van de vaste gasten en de inzet van het personeel. Na de initiële angst en onzekerheid, ontstond focus op het bedrijf. Het (her)ontdekken van Zuid Limburg als vakantiebestemming, zowel voor (nieuwe) gasten als onszelf. Het ondernemerschap wakker schudden, nieuwe kansen, positieve instelling, samenwerkingen die zijn ontstaan en de saamhorigheid. Maar op dit moment merk je dat bij veel ondernemers de drukte nu z’n tol eist.
All in all … een 8,9.
We hadden drie ondernemers uitgenodigd die ons meenamen in hun inspirerend verhaal. Zo vertelde Danny Keppels, van de Event Management Group, ons dat hij veel geleerd heeft de afgelopen periode, zich als mens ontwikkeld heeft, maar ook dat er veel onzekerheid was (en nog steeds is omdat Danny werkzaam is in de evenementenbranche), en geen garantie is. Maar dat hij de gehele periode gezocht heeft naar wat wel kon, samenwerkingen is aangegaan, out of the box heeft gedacht. Met zijn team heeft hij de schouders eronder gezet. En daardoor hele leuke projecten heeft gerealiseerd.
“Ik geloof in de toekomst.”
Danny Keppels
Stefan Lemlijn nam ons mee in het verhaal van de Veldkas, het pop-up restaurant dat super populair werd. De Veldkas is een samenwerking met Erik Stevens van Stevens catering. De Veldkas speelt in op de behoefte van de gasten in deze tijd. Gasten hebben behoefte aan ruimte, willen weg uit de massa en willen naar buiten. Mensen leven bewuster, waarderen de kleine dingen, zoeken de verbinding met de omgeving, kopen lokaal. Deze wetenschap was de basis tot de Veldkas.
“Denken in mogelijkheden.”
Stefan Lemlijn
De laatste ondernemer, die ons meeneemt in zijn verhaal, is Rik Prinsen, van Mystery House in Valkenburg. Het huis waar het entertainment is om je te laten opsluiten, terwijl mensen nu juist naar buiten gaan. Rik heeft met zijn bedrijf de ruimte gezocht, letterlijk heel Valkenburg is een escaperoom. Bijkomend voordeel is dat Rik zijn verhalen kan vertellen en zijn gasten een beleving kan geven. Door deze stap ligt heel Zuid Limburg open, elk dorp en elke stad kan een escaperoom worden.
“Beleving is magie.”
Rik Prinsen
Ondanks de drukte in onze bedrijven blijven we positief, maar het wordt wel lastiger want onze gasten houden zich steeds minder aan de regels. Er is een spanningsveld tussen beleving en politieagent. Er is geen garantie in deze tijd. De onzekerheid zal nog wel even blijven.
Hoe zorgen we ervoor dat wij de energie en de positiviteit blijven vasthouden? Hoe zorgen we ervoor dat het gemiddelde cijfer van 8,9 een half punt hoger wordt?
Het antwoord zit in je hart blijven volgen.
Het antwoord zit in waar je staat als ondernemer, je waarden hoog houden en als je personeel hebt, ze daarin meenemen.
Het antwoord zit in de samenwerking met gelijkgestemden.
Het antwoord zit in wat wel kan in deze tijd. En voorlopig blijft de gast de ruimte zoeken.
Het antwoord zit in ruimte voor jezelf.