Leisure Lab Limburg – Online Bijeenkomst 

Hoe gaat het nu in die nieuwe werkelijkheid?

17 juni 2020

Leisure Lab Limburg biedt toeristische ondernemers tijdens deze online bijeenkomsten graag een platform om elkaar te inspireren over de toekomst, de nieuwe werkelijkheid.

Op 17 juni 2020 organiseerden we de zevende online bijeenkomst. Ondertussen al weer drie weken verstreken na de laatste bijeenkomst. Tijd om te delen hoe het nu, voor ons toeristische ondernemers, is, in die nieuwe werkelijkheid.

online bijeenkomst leisure lab limburg

Het was weer een waardevolle bijeenkomst. We hebben onze ervaringen gedeeld en over vragen nagedacht. Samengevat staan we hier:  

  • Het lijkt erop dat we allemaal onze weg hebben gevonden in de regels, het trekt weer aan, gasten zijn enthousiast en komen weer (uitzondering zijn de grotere groepsaccommodaties) naar Zuid Limburg. Minpuntje is dat elke gemeente de regels vertaalt op zijn eigen manier. Daardoor verschillende de richtlijnen per gemeente. Dit is lastig uit te leggen naar de gasten die naar Zuid Limburg komen en in verschillende gemeenten activiteiten ondernemen. Hierdoor zie je dat de regels verslappen met name op de terrassen, want zijn we niet roomser dan de paus. 
  • De gasten houden zich niet altijd aan de 1,5 meter en één huishouden. Dat zie je in alle type accomodaties en eetgelegenheden terugkomen. Gasten hebben ook een eigen verantwoordelijkheid.  

Het delen van ervaringen, samen antwoorden formuleren (we weten samen meer dan alleen), elkaar helpen, het blijkt nog steeds waardevol. 

SPECIAAL VOOR LEDEN VAN LEISURE LAB LIMBURG: de discussie kan verder gaan in ons Forum (onder de kop Durf te Vragen). En heb je zelf een vraag? Wacht dan niet en stel hem daar.


Hieronder is het verslag te vinden, waarbij aangetekend dat het geen volledig uitgeschreven verhaal is van het besprokene, maar een puntsgewijs overzicht van hetgeen is aangehaald en geopperd. Dat maakt het voor de niet-aanwezigen wellicht wat lastiger te volgen … maar dat is een reden temeer om er de volgende keer gewoon bij te zijn 🙂

OP WOENSDAG 8 JULI
OM 13 UUR ORGANISEREN WE DE ACHTSTE ONLINE BIJEENKOMST.

 

OMDAT WE VINDEN DAT WE IN DEZE TIJD VOORAL SAMEN MOETEN
OPTREKKEN, 
BIEDEN WE DEZE ONLINE BIJEENKOMST AAN VOOR
LEDEN ÉN NIET-LEDEN VAN LEISURE LAB LIMBURG.

Aanwezig: 

  1. Bram Verrijt (Hotel Heijenrath), 
  2. Alda Meijers (Vakantiehuis aan de Gulp), 
  3. Nieke de Warrimont (Hoeve de Peul),
  4. Eva Stultiens (Hoeve de Witte Olifant),
  5. Frank Raaphorst (B&B TheSjinn),
  6. Ellen Dohmen (Casa di Calcas),
  7. Yvonne Otten (Vakantiewoning de Schapenweide),
  8. Mieke Laeven (Hemelse Hoeve en Dromen onder de Boom),
  9. Carla Franzen (B&B Onger de Panne),
  10. Sanne van Wieghem (Gemeente Gulpen-Wittem),
  11. Rob Kemmeren (Dalauro B&B) en 
  12. Laura Lazzarini (Leisure Lab Limburg).

Algemeen:

  • Het lijkt erop dat we allemaal onze weg hebben gevonden in de regels, het trekt weer aan, gasten zijn enthousiast en komen weer (uitzondering zijn de grotere groepsaccommodaties). Blijft dat elke gemeente de regels naar eigen behoren invullen. Daardoor verschillende de regels per gemeente. Dit is lastig uit te leggen naar de gasten die naar Zuid Limburg komen en in verschillende gemeenten activiteiten ondernemen. Hierdoor zie je dat de regels verslappen met name op de terrassen, want zijn we niet roomser dan de paus. 
  • Gasten nemen de regels minder serieus en houden zich niet altijd aan de 1,5 meter en één huishouden. Dat zie je in alle type accomodaties en eetgelegenheden terugkomen. Gasten hebben ook een eigen verantwoordelijkheid.   
  • BOA controleert alleen als er aanleiding is om te controleren. 

Tijdens deze online bijeenkomst staat centraal “hoe gaat het nu in die nieuwe werkelijkheid?”. Alle deelnemers hebben gedeeld wat er goed loopt, wat er minder goed loopt en waar er nog vragen over zijn. 

Hieronder staat een samenvatting van de gedeelde verhalen.

Wat loopt goed:

  • Bij nagenoeg alle deelnemers zien we een forse stijging van het aantal boekingen, m.u.v. grote groepsaccommaties. We horen regelmatig tot half augustus vol. Het geeft weer energie.
  • In de praktijk blijkt dat heel veel gasten al eens eerder zijn geweest en terugkomen omdat ze de plek en de eigenaren kennen en daardoor vertrouwen hebben.
  • Maar ook nieuwe gasten ontdekken plekjes en blijven gemiddeld langer. We denken dat het te maken heeft met enerzijds het niet naar het buitenland afreizen en het vertrouwen van de gast in kleinere accommodaties.
  • Ondernemers investeren weer in hun bedrijf.
  • In sommige gevallen (met name vakantiehuizen) lijkt het wel weer business as usual. 
  • Ten gevolge van de 1,5 meter ontstaan er nieuwe werkwijzen, die zodra de 1,5 meter wordt losgelaten, gehandhaafd blijven. Bijvoorbeeld kiezen uit een ontbijtlijst in plaats van een buffet, ontbijt in één keer uitserveren, van te voren gasten bellen.  
  • Gasten werken mee met de regels van een accommodatie, echter er wordt wel regelmatig de grens opgezocht (zie vragen). 
  • Naar mate gasten langer blijven wordt de 1,5 meter afstand ook steeds kleiner. Gasten komen regelmatig te dichtbij.
  • Het bellen van gasten voor het verblijf om te checken of zij gezond zijn wordt gewaardeerd en versterkt het gevoel dat de ondernemers serieus met de maatregelen omgaat.

Wat loopt minder goed:

  • Handhaving blijkt een lastig onderdeel, zeker in vakantiehuizen en op terrassen. We zijn het unaniem met elkaar eens dat als de ondernemer er alles aan doet om de regels en richtlijnen in zijn bedrijf door te voeren, de verantwoordelijkheid om zich dan aan die regels te houden bij de gast ligt. 
  • Veel boekingen, maar ook heel veel vragen. Niet alleen over de accommodatie, maar ook over het wel of niet open zijn van attracties, welke restaurants open zijn, hoe daar omgegaan wordt met de regels en of reserveren noodzakelijk is. Het beantwoorden van vragen kost significant veel meer tijd.
  • Wet en regelgeving bij gemeentes en provincie heeft vertraging opgelopen door de Corona-crisis.
  • De regels en richtlijnen zijn voor elke gemeente anders. Hierdoor ontstaat verwarring en onwil bij de gast. Waarom moet ik hier wel een gezondscheck doen en waarom bij je collega niet? Maar ook bij de ondernemers zelf, we willen serieus met de regels omgaan omdat we een verantwoordelijkheid voelen. Maar het uitvoeren van regels kost veel tijd en als je collega in een andere gemeente het niet hoeft te doen, dan is de noodzaak er niet.
    Bovendien zijn de regel en richtlijnen ook niet altijd helder. Bijvoorbeeld welke gegevens moet ik bewaren en medische gegevens en adresgegevens mogen niet samen bewaard worden. 

Met welke vraag loop je rond:

  • Gasten zoeken de grens op. Bijvoorbeeld 1 huishouden per verblijf, maar opa en oma komen op bezoek of vrienden die een nachtje komen slapen (er is toch ruimte), 2 stellen die separaat boeken maar wel met zijn 4-en zijn, verschillende huishoudens die samen aan tafel een gezelschapsspel doen. Elke ondernemer blijkt daar last van te hebben.
    Hoe gaan we daar mee om?
    – geef vooraf de informatie, en voor hoeveel personen er geboekt is, bij verandering dan moet de gast contact opnemen met de gastheer/vrouw.
    – loslaten, gasten mogen vrienden op bezoek hebben, mits 1,5 meter, en dat kan je niet controleren
    – de verantwoordelijkheid bij de gast laten, handhaven lukt gewoon niet
    – loopt het uit de hand dan kan de BOA benaderd worden en die kan gasten beboeten
  • Welke gegevens moet ik nu vastleggen van mijn gasten, met name gasten die op het terras zitten.
    – varieert per gemeente
    – gezondheidscheck en persoonlijke gegevens mogen niet bij elkaar bewaard worden 

    OP WOENSDAG 8 JULI
    OM 13 UUR ORGANISEREN WE DE ACHTSTE ONLINE BIJEENKOMST.

     

    OMDAT WE VINDEN DAT WE IN DEZE TIJD VOORAL SAMEN MOETEN
    OPTREKKEN, 
    BIEDEN WE DEZE ONLINE BIJEENKOMST AAN VOOR
    LEDEN ÉN NIET-LEDEN VAN LEISURE LAB LIMBURG.