Leisure Lab Limburg – Online Bijeenkomst 

Ervaringen in de 1,5 economie

28 mei 2020

Langzaam gaan de deuren van de accommodaties weer open en volgende week ook van de restaurants. En ook de terrassen gaan op 1 juni weer in gebruik. 

Leisure Lab Limburg biedt toeristische ondernemers tijdens deze online bijeenkomsten graag een platform om elkaar te inspireren over de toekomst, de nieuwe werkelijkheid.

Op 28 mei 2020 organiseerden we de zesde online brainstorm. Dit keer over de eerste ervaringen nu eerste gasten in de nieuwe werkelijkheid zijn geweest. Hoe heb je het ervaren? Werden de angsten waarheid? Was je meer handhaver dan gastheer/vrouw? En hoe vonden de gasten het? En loop je ergens tegenaan? Genoeg stof om te bespreken.

online bijeenkomst corona

Het was weer een waardevolle bijeenkomst. Een aantal dingen die opvallen: 

  • We zijn blij dat we weer gasten mogen ontvangen, wel anders dan anders, maar dat is een kwestie van wennen … voor de gast en voor onszelf. Er is zeker begrip.
  • In de nieuwe werkelijkheid zitten we samen en zijn we tijdens een verblijf ook samen verantwoordelijk voor een goede afloop.

We zijn nog lang niet uitgepraat. Maar stap voor stap ontstaat er voor elk van ons een beeld. Hoe we, individueel, maar ook samen, met de nieuwe werkelijkheid om willen gaan. 

 

SPECIAAL VOOR LEDEN VAN LEISURE LAB LIMBURG: de discussie kan verder gaan in ons Forum (onder de kop Durf te Vragen). En heb je zelf een vraag? Wacht dan niet en stel hem daar.


Hieronder is het verslag te vinden, waarbij aangetekend dat het geen volledig uitgeschreven verhaal is van het besprokene, maar een puntsgewijs overzicht van hetgeen is aangehaald en geopperd. Dat maakt het voor de niet-aanwezigen wellicht wat lastiger te volgen … maar dat is een reden temeer om er de volgende keer gewoon bij te zijn 🙂

 

OP WOENSDAG 3 JUNI OM 13 UUR ORGANISEREN WE EEN ONLINE WORKSHOP IN DE VORM VAN EEN WEBINAR.

“5 TIPS OM BETER GEVONDEN TE WORDEN EN RESULTATEN TE BOEKEN”

OMDAT WE VINDEN DAT WE IN DEZE TIJD VOORAL SAMEN MOETEN
OPTREKKEN, 
BIEDEN WE DEZE ONLINE BIJEENKOMST AAN VOOR
LEDEN ÉN NIET-LEDEN VAN LEISURE LAB LIMBURG

(waarde workshop €25 pp)

op dinsdag 9 juni om 11 uur is weer de volgende online bijeenkomst

Aanwezig: 

 

  1. Bram Verrijt (Hotel Heijenrath), 
  2. Nieke de Warrimont (Hoeve de Peul),
  3. Eva Stultiens (Hoeve de Witte Olifant),
  4. Frank Raaphorst (B&B TheSjinn),
  5. Hanneke Heintges (Vakantiehuis Alkenrode),
  6. Yvonne Otten (Vakantiewoning de Schapenweide)
  7. Yvonne Engelen (Hoeve Endepoel),
  8. Mieke Laeven (Dromen onder de Boom, Hemelse Hoeve),
  9. Monique Wilmes (Gulpdal Vakantiewoningen),
  10. Petra Sieben (Visit Zuid Limburg),
  11. Rob Kemmeren (Dalauro B&B) en 
  12. Laura Lazzarini (Leisure Lab Limburg).

Algemeen:

  • Zo fijn dat de meeste van ons weer gasten kunnen ontvangen en dat de boekingen aantrekken. Sommige vakantiehuiseigenaren zitten zelfs de hele zomer al vol. Dit betreft dan vooral de kleinere accommodaties 
  • Groepsaccommodaties blijven in deze nog achter, het is een groot grijs gebied. Maar het lijkt erop dat na 1 juli ook daar weer mogelijkheden ontstaan.
  • Onduidelijkheid over van alles en nog wat blijft overeind en de regels in de diverse gemeenten verschillen. Het blijft dus zaak om in contact te blijven met de Veiligheidsregio en je eigen gemeente, al lijken sommige gemeenteambtenaren ook te worstelen met de precieze vertaling van de regels naar de praktijk (groepsaccommodaties, sanitair gebruik, terrassen)
  • De verantwoordelijkheid t.a.v. de 1,5 samenleving ligt niet alleen bij de gastheer/vrouw maar ook bij de gast zelf. 

Vraag 1: Hoe zijn je eerste ervaringen met gasten? Zijn je angsten waarheid geworden? Waren de strakke regels nodig? Was je meer politieagent dan gastheer/vrouw? Of viel het allemaal wel mee? En hoe hebben de gasten het ervaren?: 

  • Hemelvaartweekend was druk en bij enkele van ons zelfs volgeboekt (tenminste ‘volgeboekt’ binnen de ruimte die de Corona kaders bieden; sommige verblijfsaccommodaties werken met een beperkt aantal beschikbare kamers)
  • Vooraf was er wel degelijk angst over hoe de gasten hun verblijf zouden ervaren, in hoeverre de gastvrijheid in het gedrang kwam, het spelen van politieagent, schoonmaken en desinfecteren. In de praktijk blijkt bij de meesten mee te vallen en lijken we vooral gasten aan te trekken met ‘gezond verstand’, die de situatie begrijpen en hun verantwoordelijkheid nemen. Maar helaas niet overal; voorbeelden van gasten die de grens opzoeken zijn er ook.
  • We nemen, als gastheer/vrouw onze verantwoordelijkheid. Dit kost veel energie omdat zaken nieuw zijn en nog moeten ‘inslijten’. Over iedere handeling moet nog nagedacht worden.
  • De gasten hebben het in het algemeen een fijne tijd gehad.
  • Het aantal boekingen stijgt en gasten blijven over het algemeen iets langer. Sommige accommodaties zien (vooralsnog) een verjonging van de doelgroep. Durven meer/eerder?
  • De vraag naar dineren bij de verblijfsaccommodaties neemt toe. Kans om samen te werken met restaurants die nog beperkt zijn in hun mogelijkheden en evt. menu’s kunnen voorbereiden die bij de accommodatie doorgegeven worden.
  • De gezondheidscheck vooraf voelt vanuit het gastheer/vrouwschap niet fijn, maar gasten begrijpen dat de vragen gesteld moeten worden. De verkregen antwoorden zijn een kwestie van vertrouwen. En kan mogelijk leiden tot een schijnveiligheid.
  • Schoonmaak kost veel (extra) tijd, en de beschikbare protocollen zijn zeer uitgebreid (en soms wat overdreven … met plastic bescherming de was doen).

Vraag 2: Loop je tegen nieuwe dingen aan, nu je open bent? Of heb je nog vragen voordat je open kan gaan? We hebben de waarheid niet in pacht, maar we denken (als groep) graag met je mee.: 

  • Gasten hebben een huis geboekt en dan komen Opa en Oma langs of vrienden die ergens anders een huisje hebben gehuurd of twee bevriende families die twee huisjes op één terrein en gaan bij elkaar op bezoek. Hoe gaan we daar mee om, want wij, als gastheer/vrouw, zorgen voor een 1,5 meter veilige ruimte voor x personen en daar komen er dan weer bij. Bovendien zit je met het sanitair. Dat mag voorlopig nog niet gedeeld worden. En je eigen gezondheid want je hebt de bezoekende gasten niet kunnen screenen. Hoe gaan we daar mee om? Het draait hier om verantwoordelijkheid (gast en gastheer/vrouw), je eigen veiligheid en dat wat zo’n bezoek met jou doet. Stel je grenzen! Maak hier afspraken over en leg ze vast.
  • Administratie van de boekingen (en dus ook annuleringen, aanbetalingen) is veelal op papier. Mooie overzichten. Maar nu, met veel annuleringen, aanbetalingen, al-dan-niet terugbetalingen, schaduwboekingen, etc. erg onhandig. Een PropertyManagementSysteem (PMS) evt. i.c.m. een Channel manager zou een uitkomst kunnen zijn. RoomRaccoon, Redforts worden in de meeting genoemd. Maar wellicht dat Beaujean Vacances nog mooie suggesties heeft. TIP: google eens op ‘boekingssysteem voor vakantiehuizen’ en laat je verwonderen. Het aanbod is enorm.
  • Wat doe je met annuleringen van mensen die Corona ‘gebruiken’ als reden om niet te komen (terwijl het wel mag en aan alle regels voldaan wordt)? De meeste ondernemers gebruiken dan de normale annuleringsvoorwaarden (en daarbij horende betalingen). Maar maatwerk blijft belangrijk.
  • Te veel richtlijnen voor het schoonmaken van bedrijf. Bovendien bestaat er ook een risico voor de ondernemer zelf. Corona wordt overgebracht door praten, hoesten, niezen. De huidige richtlijnen zijn zo strikt om alles in te dekken. Gebruik dus gezond verstand qua schoonmaak. TIP: Maak een lijstje om niets te vergeten (voor jezelf en voor de gasten). 
  • Op een zomerse dag, aankomende gasten, terras, verschuiven van meubilair en alles zelf doen zorgt voor een bepaalde dynamiek. Maar door alle regels omtrent 1,5 meter (incl. gezondheidscheck) wordt deze dynamiek nog groter en eigenlijk niet te handelen. Hoe kan ik het simpeler maken? Ervaring in Duitsland is dat elk terras dezelfde regels hanteert en dat het daardoor voor gasten duidelijk wordt, wat zij moeten doen. In Nederland is dat niet zo, maar we gaan ervan uit dat er ook gewenning ontstaat.

 

OP WOENSDAG 3 JUNI OM 13 UUR ORGANISEREN WE EEN ONLINE WORKSHOP IN DE VORM VAN EEN WEBINAR.

“5 TIPS OM BETER GEVONDEN TE WORDEN EN RESULTATEN TE BOEKEN”

OMDAT WE VINDEN DAT WE IN DEZE TIJD VOORAL SAMEN MOETEN
OPTREKKEN, 
BIEDEN WE DEZE ONLINE BIJEENKOMST AAN VOOR
LEDEN ÉN NIET-LEDEN VAN LEISURE LAB LIMBURG

op dinsdag 9 juni om 11 uur is weer de volgende online bijeenkomst