Selecteer een pagina

Leisure Lab Limburg – Online Bijeenkomst 

Gastvrijheid onder druk

6 mei 2020

We leven in een vreemde tijd. En die tijd zal nog wel even voortduren, in elk geval tot 20 mei.

Leisure Lab Limburg biedt toeristische ondernemers graag een platform om elkaar te inspireren over de denkrichtingen voor de toekomst.

Op 6 mei 2020 organiseerden we de derde online brainstorm. Dit keer over Gastvrijheid onder druk. Immers de 1,5 meter afstand, de regels en protocollen zorgen niet voor gastvrijheid in de ware zin van het woord.

online meeting gastvrijheid onder druk

Het was weer een waardevolle bijeenkomst. Een aantal dingen die opvallen: 

  • Als ondernemers blijven we positief, maar als mens, achter de schermen, voelen we de negatieve emoties.
  • We verlangen naar het ontvangen van gasten, ook al is het niet helemaal zoals we zouden willen. 
  • We blij zijn met de reactie van onze trouwe gasten. Daar voelen we ons door gesterkt.

We zijn nog lang niet uitgepraat en het lijkt alsof er steeds meer vragen ontstaan. Maar stap voor stap ontstaat er voor elk van ons een beeld. Hoe we, individueel, maar ook samen, met de nieuwe werkelijkheid om willen gaan. 

 

SPECIAAL VOOR LEDEN VAN LEISURE LAB LIMBURG: de discussie kan verder gaan in ons Forum (onder de kop Durf te Vragen).


Hieronder is het verslag te vinden, waarbij aangetekend dat het geen volledig uitgeschreven verhaal is van het besprokene, maar een puntsgewijs overzicht van hetgeen is aangehaald en geopperd. Dat maakt het voor de niet-aanwezigen wellicht wat lastiger te volgen … maar dat is een reden temeer om er de volgende keer gewoon bij te zijn 🙂

DE VOLGENDE MEETING IS 13 MEI OM 13 UUR.

OMDAT WE VINDEN DAT WE IN DEZE TIJD VOORAL SAMEN MOETEN
OPTREKKEN, 
BIEDEN WE DEZE ONLINE BIJEENKOMST AAN VOOR
LEDEN ÉN NIET-LEDEN VAN LEISURE LAB LIMBURG

Aanwezig: 

  1. Leonda van Houtem (Hotel/Restaurant de Oude Brouwerij), 
  2. Hendrik Regelink (’t Vlinderhofke), 
  3. Bram Verrijt (Hotel Heijenrath), 
  4. Alda Meijers (Vakantiehuis aan de Gulp), 
  5. Sutti Welsch (Hotel Groot Welsden), 
  6. Nieke de Warrimont (Hoeve de Peul),
  7. Jasper Kroese (Miljoenenlijn), 
  8. Frank Raaphorst (B&B TheSjinn),
  9. Ellen Dohmen (Casa di Calcas),
  10. Yvonne Otten (Vakantiewoning de Schapenweide)
  11. Bernadette Franssen (Camping de Gastmolen),
  12. Monique Wilmes (Gulpdal Vakantiewoningen),
  13. Rob Kemmeren (Dalauro B&B) en 
  14. Laura Lazzarini (Leisure Lab Limburg).

Algemeen:

  • De aanvragen voor de zomer nemen toe. Mensen willen op vakantie, maar omdat het buitenland niet goed voelt willen ze nu al zeker zijn voor een plekje in Nederland, in het bijzonder Zuid Limburg. 
  • Op social media zien we vandaag een bericht van Visit Zuid Limburg met de boodschap ‘dream now, visit later’. Enkelen vragen zich af of dat handig is op het moment dat maatregelen lijken te versoepelen (en we de gasten ‘goed kunnen gebruiken’). Van de andere kant wil je ook geleidelijk weer ‘open’ gaan, om nieuwe problemen te voorkomen. Dilemma.
  • Je ziet sowieso verschillende invalshoeken t.a.v. communicatie. De voorzichtigheid van Visit-ZL, bijvoorbeeld, t.o.v. de ‘kom naar ons’ van de Fletcher hotels.

Mogelijke onderwerpen voor de volgende keer 

      • welke nieuwe businessmodellen ontstaan er?
      • het starten van een (toeristisch) bedrijf in augustus/september; is dat slim?
      • hoe ver gaan we in hygiene/schoonmaak/ontsmetting/mondkapjes/handschoentjes? De diverse protocollen die de ronde doen lijken ‘over the top’ en onwerkbaar.
      • wat is een verstandige communicatie? boodschap? tone-of-voice? vanuit Visit-ZL, als ook de ondernemers.

Vraag 1: Wat doet het beeld van 1,5 meter, protocollen, handhaving, hygiene maatregels, apps, etc., met je? Hoe zit jij er in?: 

  • Gast en gastheer/vrouw moeten zich beide omvormen, anders handelen. Het blijkt dat gewoontes af te leren zijn, en uiteindelijk ook als niet ongastvrij worden gezien. Gaat wel wennen.
  • Die 1,5 meter voelt (toch) niet goed, ongemakkelijk, ongastvrij en soms onwerkbaar.
  • Het lijkt praktisch wel te regelen, maar het doet veel bij de mens zelf: 
    • onzekerheid en twijfel 
    • schuldgevoel naar de gast
    • je eigen gevoelens wegcijferen
    • je identiteit kwijtraken (vanwege beperkingen)
    • aantasting concept
    • verdriet en angst
    • pieken en dalen
    • emotionele rollercoaster
    • verlies van werk en inkomsten
    • gebrek aan perspectief
    • alleen maar annuleringen verwerken en weinig tot geen aanvragen, zorgt voor een negatieve spiraal
    • zorgen om rendabiliteit 
    • tegen beter weten in positief blijven
    • gelaten (het is nu eenmaal zo, het moet maar)
    • gefrustreerd
    • We staan niet meer in onze kracht. Het concept van het bedrijf wordt uitgekleed, en dat zorgt ervoor dat je jezelf niet fijn voelt.
    • Onzeker. Er is echt heel veel onduidelijk, wat mag wel/niet, komen de gasten wel/niet, hoe gaat de toekomst eruit zien. 
    • Het voelt beklemmend, ook voor gasten (blijven op de kamer).
    • Weinig klik met gasten die nu (wel) komen. Gekozen worden om het ‘open zijn’, niet voor het concept.
    • We kunnen door de maatregelen minder gasten ontvangen, waardoor de vraag ontstaat of het financieel haalbaar is.

    • Maar toch ook positief en praktisch blijven denken. Blijf denken in mogelijkheden!
    • Kans: mensen willen niet naar het buitenland en willen nu zekerheid voor een plaats.

    De discussie triggerde nog de volgende onderwerpen:

    • De juiste informatie (bijv. mbt mogelijkheid ontvangen gasten uit het buitenland, groepssamenstellingen, etc.) is vaak lastig te vinden. Dit leidt tot meningen, in plaats van feiten, en daardoor misleidende informatie. Is er een plek waar het allemaal te vinden is?
    • Gasten die nu wel komen, zijn niet de ideale gast en hebben andere eisen. Kiezen je (bijvoorbeeld) ’omdat je open bent’. Hoe voorkomen we dat we gasten aantrekken waarmee we minder klikken?

    Vraag 2: Hoe zorgen we ervoor dat het leuk blijft voor de gast? Maar vooral ook voor onszelf!: 

    • Dicht bij jezelf blijven als gastheer/vrouw. Zo normaal mogelijk acteren, maak het niet gekunsteld. 
    • Blijf in gesprek en benoem dat je er samen in zit, het is een gedeelde verantwoordelijkheid.
    • Werk samen met de gast aan oplossingen (waar je tegenaan loopt). Dit creëert wederzijds begrip en minder afstand.
    • De gast goed blijven informeren; geen valse verwachtingen geven. Maar ook niet over-informeren, want dat werkt juist weer beklemmend. Benoem dingen, handel er naar, maar maak er niet steeds een punt van.
    • Blijf rustig, blijf jezelf en humor maakt het makkelijker.
    • Blijf plezier houden in je werk.
    • Het is fijn dat de eerste gasten weer komen. Bijna net zo spannend als toen we begonnen.
    • Gasten zijn er, meer dan normaal, aan toe om er even uit te zijn. Ondanks dat (of wellicht juist omdat) er geen vertier is, worden de kleine dingen meer gewaardeerd. Gasten lijken sneller tevreden.
    • Het vooruitzicht is … het komt echt wel goed … 
    • Hou de moed er in, maar makkelijk is het niet.
    • Geniet van wat er wel is, natuur, tuin en elkaar.
    • Besef dat we veel trouwe gasten hebben, die graag weer komen, doet goed. Ook in de nieuwe situatie. Gunfactor. Hart onder de riem.

    Maar hoe dan ook:

    • De beleving voor de gastgever en de gast zal (voorlopig) een andere zijn. Als dat niet meer goed voelt kun je er ook voor kiezen om je product (of een deel van je producten) tijdelijk niet aan te bieden. Omdat je beseft dat je nu even niet kunt bieden waar je voor staat. Bijv. de miljoenenlijn, die tijdelijk stopt met haar ritten, omdat het met al die maatregelen ‘geen uitje’ meer is.

    De discussie triggerde nog de volgende onderwerpen:

    • Groepen en groepsaccommodaties, daar beweegt nog heel weinig en komt voorlopig nog weinig beweging in. 
    • Het blijkt elke keer dat we allemaal verschillende type ondernemers zijn, met verschillende concepten, met andere kernwaarden. We hebben verschillende relatie met de gast, waardoor het de ene ondernemer/mens meer raakt dan de andere, en dus ook moeilijker mee om gaan. De waarden van de gastgever staan hierdoor onder spanning, waardoor bijvoorbeeld liever gesloten wordt.

       

      DE VOLGENDE MEETING IS 13 MEI OM 13 UUR.

      OMDAT WE VINDEN DAT WE IN DEZE TIJD VOORAL SAMEN MOETEN
      OPTREKKEN, 
      BIEDEN WE DEZE ONLINE BIJEENKOMST AAN VOOR
      LEDEN ÉN NIET-LEDEN VAN LEISURE LAB LIMBURG