Selecteer een pagina

Leisure Lab Limburg – Online Bijeenkomst 

Hoe gaan we om met de nieuwe werkelijkheid?

22 april 2020

We leven in een vreemde tijd. En die tijd zal nog wel even voortduren, in elk geval tot 20 mei.

Leisure Lab Limburg toeristische ondernemers graag een platform om elkaar te inspireren over de denkrichtingen voor de toekomst.

Op 22 april 2020 organiseerden we de eerste online brainstorm. 

Enkele reacties van de deelnemers na afloop:

* Complimenten voor deze sessie! Goed gedaan. Veel kunnen uitwisselen. Dank jullie.
* Deze online bijeenkomst was echt super, leerzaam, enthousiasmerend, wat al niet meer.
* Smaakt naar veel meer. Blij om ook van andere horeca ondernemers te horen.
* Hartelijk dank, het is in ieder geval duidelijk dat we niet alleen staan.
* Waardevol ! anders dan anders maar top !
* Heel erg leerzaam!

En het smáákt naar meer. Samen staan we sterk en weten we meer dan alleen.

Hieronder is het verslag te vinden, waarbij aangetekend dat het geen volledig uitgeschreven verhaal is van het besprokene, maar een puntsgewijs overzicht van hetgeen is aangehaald en geopperd. Dat maakt het voor de niet-aanwezigen wellicht wat lastiger te volgen … maar dat is een reden temeer om er de volgende keer gewoon bij te zijn 🙂

AFSPRAAK

VOORLOPIG ELKE WOENSDAG ONLINE MEETING

DE VOLGENDE MEETING IS 29 APRIL OM 13 UUR.

OMDAT WE VINDEN DAT WE IN DEZE TIJD VOORAL SAMEN MOETEN
OPTREKKEN, 
BIEDEN WE DEZE ONLINE BIJEENKOMST AAN VOOR
LEDEN ÉN NIET-LEDEN VAN LEISURE LAB LIMBURG

Aanwezig:  

  1. Bernadette Franssen (Camping Hoeve de Gastmolen), 
  2. Leonda van Houtem (Hotel/Restaurant de Oude Brouwerij), 
  3. Hendrik Regelink (’t Vlinderhofke), 
  4. Lydia Goris en Moes (Mostafa) Alkhamrichi (B&B Zondag), 
  5. Saskia Peerboom en Kevin Bessems (Hotel Hoeve de Plei), 
  6. Hanneke Heintges (Alkenrode Logies), 
  7. Bram Verrijt (Hotel Heijenrath), 
  8. Petra Sieben (Visit Zuid Limburg), 
  9. Alda Meijers (Vakantiehuis aan de Gulp), 
  10. Eva Stultiens (Hoeve de Witte Olifant), 
  11. Sutti Welsch (Hotel Groot Welsden), 
  12. Toine Poels en Frank Raaphorst (B&B The Sjinn), 
  13. Yvonne Engelen (Hoeve Endepoel), 
  14. Ans Beaujean (Beaujean Vacances), 
  15. Nieke de Warrimont (Hoeve de Peul), 
  16. Hans Huijnen (Buitegoed de Moosjtum), 
  17. Rob Kemmeren (Dalauro B&B) en 
  18. Laura Lazzarini (Leisure Lab Limburg).

Algemeen:

  • We proeven een sfeer dat ondernemers niet bij de pakken neer gaan zitten, maar de realiteit onder ogen zien en plannen maken.
  • Denken in mogelijkheden, het kan wel, het beste ervan maken.
  • Hoe gaan we zelf met de regels van het kabinet om?

Vraag 1:
Welke ideeën heb jij al over de realisatie van de 1,5 meter in je bedrijf?

  • online check in
  • ontbijt ophalen/klaarzetten of op de kamers
  • gasten zoveel mogelijk selfsupporting laten zijn
  • voorbereiden en informeren van gasten 
  • meet ruimte creëren voor gasten, tafels uit elkaar
  • apps voor bestellingen
  • uitgifte van maaltijden via centrale plek, buzzers
  • routing creëren (waar ruimte is), eenrichtingsverkeer
  • extra aandacht voor hygiene
  • open en eerlijke communicatie met alle stakeholders (gasten, medewerkers, buurt), zodat iedereen weet waar hij/zij aan toe is, transparantie.
  • afspraken maken met gasten over contactmomenten .. kamer schoonmaken, naar de kamer brengen, ontbijt. Met elkaar in gesprek blijven (on- en offline)
  • gasten het gevoel geven dat het veilig is om te komen (communiceren en doen)
  • contactmomenten minimaliseren
  • kleinere groepssamenstellingen
  • afhaalservice – take away
  • het nuttigen van afhaalmaaltijden op de logeerplek faciliteren (magnetron, servies)
  • apps die voorzien in de communicatie met de gast ter plekke

De discussie triggerde nog nieuwe vraagstukken:

  • Hoever gaan we in het opstellen en handhaven van regels en richtlijnen binnen ons bedrijf? Een gast moet zich welkom voelen, komt voor zijn rust en moet niet het gevoel hebben voortdurend bekeken, gecorrigeerd en gestuurd te worden (de spagaat gastvrijheid vs politieagent). Van de andere kant voor de gast is veiligheid het belangrijkste. Wie zorgt voor de handhaving van de regels? Gezond verstand van de gast? De oplettendheid van de ondernemer, van de werknemer?
  • Stel het gaat mis, wie is er dan verantwoordelijk, aansprakelijk? Bijvoorbeeld skiërs die de regio Tirol aansprakelijk stellen.
  • Hoe leuk is vakantievieren, uit eten gaan, etc, nog met al deze maatregelen? Functioneel vs gezelligheid. Gastvrijheid staat onder druk.
  • Het toiletbeleid blijft een puzzel.
  • Oplossingen voor bedrijven die zich specifiek richten op groepen, liggen minder voor de hand (bijvoorbeeld grote groepsaccommodaties, vakantiehuizen).
     
  • Zijn de nieuwe modellen rendabel?

Vraag 2:
Er wordt gesproken over de “nieuwe werkelijkheid”. Welk beeld heb jij daarbij?

Vraag 3 :
Zie je kansen in deze “nieuwe werkelijkheid”?  Zo ja, welke? 

Beeld:

  • Kleiner
  • Lokaler
  • Fysiek afstandelijker, sociaal dichter bij elkaar
  • Van persoonlijke aandacht naar digitale aandacht (apps), offline naar online
  • Meer oog voor de natuur
  • Veiligheid is belangrijk(er dan ooit)
  • Kleine dingen in het leven zijn belangrijker geworden (en nu vasthouden!)
  • 3 fases – intelligente lockdown – 1,5 meter – nieuwe normaal -> elke fase kent zijn eigen onzekerheden
  • Het psychologisch effect niet onderschatten. Mensen zijn (voorlopig) mogelijk banger en hebben ‘contactvrees’.

Kansen:

  • niet zo snel meer naar het buitenland, buitenland op slot, dus veel binnenlands toerisme (mogelijke consequentie concurrentie met andere provincies om de gast) 
  • speerpunt maken van veiligheid 
  • streekproducten maximaal inzetten/gebruiken
  • boodschappen in eigen omgeving doen
  • samenwerking, saamhorigheid (ondernemers, buurt, verenigingsleven)
  • andere producten ontwikkelen, bijvoorbeeld afhalen
  • lokale ondernemers worden ontdekt door buurtbewoners
  • kwaliteit boven kwantiteit
  • in kleinere groepen veel meer doen ipv in grote groepen, dus grote huizen splitsen
  • zelfbediening 
  • geen last minutes meer, geen stuntprijzen meer .. gast betaalt de volledige prijs 
  • goed moment om nog eens opnieuw te bepalen wat jij belangrijk vindt voor jouw gasten en jouw bedrijf (waar sta je voor)

De discussie triggerde nog nieuwe vraagstukken:

  • Spanningsveld tussen “oproep om thuis te blijven” vs “behoefte om rust/ruimte op te zoeken” (#blijfthuis – activisten). Visit Zuid Limburg is daardoor geremd in het doen van grote campagnes.
  • Accepteert de gast de transitie van persoonlijk naar digitaal, van offline naar online? En misschien nog wel belangrijker, wil jij dat met jouw onderneming? Past dit bij jou? Hoe gastvrij kan je dan nog zijn?

 

AFSPRAAK

VOORLOPIG ELKE WOENSDAG ONLINE MEETING

DE VOLGENDE MEETING IS 29 APRIL OM 13 UUR.

OMDAT WE VINDEN DAT WE IN DEZE TIJD VOORAL SAMEN MOETEN
OPTREKKEN, 
BIEDEN WE DEZE ONLINE BIJEENKOMST AAN VOOR
LEDEN ÉN NIET-LEDEN VAN LEISURE LAB LIMBURG