Leisure Lab Limburg – Online Bijeenkomst 

In gesprek met Provinciale Staten lid Marcel Thewissen

20 mei 2020

De nieuwe werkelijkheid, 1,5 meter economie, op afstand gastvrij .. hoe gaan we als toeristische ondernemers daar mee om.

Waar lopen we tegen aan , hoe kunnen we elkaar inspireren en helpen. In online bijeenkomsten gaan we aan de slag met allerlei onderwerpen die ons bezig houden. Kennis delen, samen de consequenties van deze nieuwe werkelijkheid meester maken.

Tijdens de 5e bijeenkomst gaan we in gesprek met Provinciale Staten Lid Marcel Thewissen. 

 

nieuwe werkelijkheid , hoe gaan we ermee om

In gesprek met … Marcel Thewissen. Waar lopen we als leisure ondernemers tegen aan in de Corona-crisis. Wat hebben we nodig?

En wederom blijkt het duidelijkheid te zijn. Bovendien is het lastig om te ondernemen als de regels steeds wijzigen.  

 

Hieronder is het verslag te vinden, waarbij aangetekend dat het geen volledig uitgeschreven verhaal is van het besprokene, maar een puntsgewijs overzicht van hetgeen is aangehaald en geopperd. Dat maakt het voor de niet-aanwezigen wellicht wat lastiger te volgen … maar dat is een reden temeer om er de volgende keer gewoon bij te zijn 🙂

 

 

VOLGENDE ONLINE BIJEENKOMST
DONDERDAG 28 MEI 2020 VAN 11 – 12.30 UUR

OMDAT WE VINDEN DAT WE IN DEZE TIJD VOORAL SAMEN MOETEN
OPTREKKEN, 
BIEDEN WE DEZE ONLINE BIJEENKOMST AAN VOOR
LEDEN ÉN NIET-LEDEN VAN LEISURE LAB LIMBURG

Aanwezig: 

  1. Bram Verrijt (Hotel Heijenrath), 
  2. Nieke de Warrimont (Hoeve de Peul),
  3. Yvonne Otten (Vakantiewoning de Schapenweide),
  4. Eva Stultiens (Hoeve de Witte Olifant),
  5. Petra Sieben (Visit Zuid Limburg),
  6. Sutti Welsch (Hotel Groot Welsden),
  7. Bertie Bisschops (Hof de Brulle),
  8. Jasper Kroese (Miljoenenlijn),
  9. Ellen Dohmen (Casa di Calcas),
  10. Marcel Thewissen (Statenlid),
  11. Rob Kemmeren (Dalauro B&B) en 
  12. Laura Lazzarini (Leisure Lab Limburg).

Algemeen:

Wij zijn benaderd door Marcel Thewissen, statenlid van de Provincie Limburg. De Provinciale Staten wil inventariseren wat de concert gevolgen zijn van de Corona-crisis, nu en in de toekomst. Limburg breed. Elke fractie verdiept zich in een branche en Marcel verdiept zich in Toerisme en Horeca. 

Tijdens deze bijeenkomst gaan we met hem in gesprek over de volgende vragen:

  • (1) Waar lopen wij tegenaan?
  • (2) Waar schieten de huidige hulp- en ondersteuningsmaatregelen te kort?
  • (3) Wat zijn hier de gevolgen van, nu en in de toekomst?
  • (4) Wat heb je als ondernemer zelf gedaan?
  • (5) Waarmee zijn wij het meest geholpen, nu en in de toekomst?

Hieronder volgen enkele gemaakte opmerkingen:

  • (1,2) Het gebrek aan kennis over de inhoud. Niet alleen bij de ondernemers, maar ook bij overheid, gemeente, handhaving, veiligheidsregio’s. Vragen die niet antwoord kunnen worden. En als er wel kennis is dan is deze niet consistent. Hierdoor voelen ondernemers zich geremd. 
  • (1,2) Ondernemers willen wel, maar weten niet wat wel/niet mag. Op hoofdlijnen lijken zaken helder, maar in de vertaling naar de praktijk stuit men op vragen waar geen helderheid over bestaat.
  • (1,2) Te veel te raadplegen informatiebronnen. Landelijk, provinciaal, veiligheidsregio, gemeente, maar ook brancheverenigingen als KvK, KHN, Recron, etc. Verschillende inzichten over wat wel of niet mag. 
  • (1,2) Verschillen in uitleg van de regels en mogelijkheden in (buur)gemeenten. Voorbeeld: mogen hotelgasten het hotelterras gebruiken om een koffie op te drinken? Ja, volgens de ene gemeente, nee de andere.
  • (3, 4) De grootste uitdaging ligt bij bedrijven die zich richten op groepen; bijv. groepsaccommodaties. Weinig perspectief voor deze branche. Weinig ‘meedenken’ door officiële instanties (‘mag niet instelling’ vs. ‘meedenken in wat wel kan’)
  • (1) De rechten van de consumenten en medewerkers wegen zwaar en drukken zwaar op de ondernemers. (3) Voelt ‘scheef’, frustreert en slaat de energie uit het ondernemerschap.
  • (3, 4) Veerkracht wordt zwaar op de proef gesteld. Veel tegenslag, onduidelijkheid en gebrek aan perspectief waardoor de energie om door te pakken weg lekt.
  • (3, 4) Aantal bedrijven kiest voor een langer ‘pas op de plaats’ vanwege te veel beperkingen. Druk op gastvrijheid en/of te weinig ruimte om rendabel te zijn.
  • (5) Duidelijkheid is het sleutelwoord. Wellicht is een specifiek Corona Loket een optie. Maar dan moet dit loket wel antwoorden kunnen geven. 
  • (4, 5) Plek om je plannen, je ideeën van de 1,5 economie in je bedrijf, te toetsen. Iemand die je geruststelt dat je goed bezig bent. Validatie van ideeën.
  • (4, 5) Zelf, of in ondernemersforums (op type accommodatie), beleid opstellen dat dan getoetst wordt. Doen KHN en RECRON reeds voor hun achterban.
  • (3, 4) Toeristische innovatie loopt vast vanwege vertraging in beleidsvorming. Vb: uitblijven vertaling toeristische visie 2030 naar beleidsplannen die duidelijkheid zouden moeten scheppen aan betrokken ondernemers.
  • (3) Heel veel annuleringen in de branche. Het cancelen van grote evenementen zorgt voor extra annuleringen, maar ook bedrijven waar veel buitenlandse gasten komen hebben te maken met extra annuleringen.

Rondvraag/Durf te vragen:

  • Opvallend dat de ene logiesverstrekker de komende dagen (Hemelvaart) volgeboekt is en de andere nog veel leeg staat. Hoe kan dat?

    Het is natuurlijk gissen, maar wat je ziet is dat vakantiehuizen en campings in de breedte goed  aantrekken en dat hotels/B&B’s die het goed doen in ieder geval zwaar hebben ingezet op het onderhouden van het contact met hun ‘fans’. Hierdoor zijn ze ‘top of mind’ gebleven en ontstaat er bij (trouwe) gasten een ‘gunfactor’.

    TIP: kijk bij elkaar en laat je inspireren! Verwijs door naar collega’s als je vol zit (eigenlijk een no-brainer). Help elkaar!

     

     

    VOLGENDE ONLINE BIJEENKOMST
    DONDERDAG 28 MEI 2020 VAN 11 – 12.30 UUR

    OMDAT WE VINDEN DAT WE IN DEZE TIJD VOORAL SAMEN MOETEN
    OPTREKKEN, 
    BIEDEN WE DEZE ONLINE BIJEENKOMST AAN VOOR
    LEDEN ÉN NIET-LEDEN VAN LEISURE LAB LIMBURG