Selecteer een pagina

Leisure Lab Limburg – Online Bijeenkomst 

Kanteling van niet naar wel mogen

13 mei 2020

We leven in een vreemde tijd. Een nieuwe werkelijkheid. Daar zitten we samen in en laten we elkaar helpen en inspireren.

Leisure Lab Limburg biedt toeristische ondernemers graag een platform om elkaar te inspireren over de denkrichtingen voor de toekomst.

Op 13 mei 2020 organiseerden we de vierde online brainstorm. Dit keer over de Kanteling van niet naar wel mogen. Na de laatste persconferentie begint het bij vele weer te kriebelen. Wat is de route van jouw bedrijf?

online bijeenkomst leisure lab limburg

Het was weer een waardevolle bijeenkomst. Een aantal dingen die opvallen: 

  • Communicatie blijft belangrijk. Vooral voor de gast. Dus zorg voor goede informatie op je website en beantwoord alvast de meest gestelde vragen (FAQ).
  • Er is nog steeds een heleboel onduidelijk, wat mag nu wel?

We zijn nog lang niet uitgepraat. Maar stap voor stap ontstaat er voor elk van ons een beeld. Hoe we, individueel, maar ook samen, met de nieuwe werkelijkheid om willen gaan. 

 

SPECIAAL VOOR LEDEN VAN LEISURE LAB LIMBURG: de discussie kan verder gaan in ons Forum (onder de kop Durf te Vragen). En heb je zelf een vraag? Wacht dan niet en stel hem daar.


Hieronder is het verslag te vinden, waarbij aangetekend dat het geen volledig uitgeschreven verhaal is van het besprokene, maar een puntsgewijs overzicht van hetgeen is aangehaald en geopperd. Dat maakt het voor de niet-aanwezigen wellicht wat lastiger te volgen … maar dat is een reden temeer om er de volgende keer gewoon bij te zijn 🙂

 

DE VOLGENDE MEETING IS NOG NIET GEPLAND.

WE MERKEN DAT ONDERNEMERS GRAAG MEE WILLEN PRATEN, MAAR NIET KUNNEN OP HET VASTE TIJDSTIP. 

OM DEZE ONDERNEMERS TEGEMOET TE KOMEN BEPALEN WE EEN NIEUW MOMENT OM AF TE SPREKEN. 

VUL ONDERSTAANDE VRAGEN (in maximaal 2 minuten) IN EN BEPAAL MEE!

 

Aanwezig: 

  1. Leonda van Houtem (Hotel/Restaurant de Oude Brouwerij), 
  2. Bram Verrijt (Hotel Heijenrath), 
  3. Alda Meijers (Vakantiehuis aan de Gulp), 
  4. Nieke de Warrimont (Hoeve de Peul),
  5. Ellen Dohmen (Casa di Calcas),
  6. Yvonne Otten (Vakantiewoning de Schapenweide),
  7. Yvonne Engelen (Hoeve Endepoel),
  8. Eva Stultiens (Hoeve de Witte Olifant),
  9. Ramon Meertens (Landal de Waufberg),
  10. Mieke Laeven (Hemelse Hoeve),
  11. Carla Derks (SailCenter),
  12. Petra Sieben (Visit Zuid Limburg),
  13. Rob Kemmeren (Dalauro B&B) en 
  14. Laura Lazzarini (Leisure Lab Limburg).

Algemeen:

  • Communicatie … het is en blijft een onderwerp. 
  • Visit Zuid Limburg gaat zich richten op de promotie van Zuid Limburg in Nederland, als prima alternatief voor een vakantie naar het buitenland. Ze gaan dat langzaam opstarten omdat de versoepeling van de regels niet betekent dat ze gelijk los mogen gaan in communicatie. Er zijn richtlijnen te volgen vanuit het Rijk en de Veiligheidsregio Limburg. 
  • Op de website van Visit Zuid Limburg komt een algemeen statement dat de ondernemers hier zich verantwoordelijk voelen voor een veilig verblijf, met een verzoek om de website van de beoogde plek te checken om te weten te komen hoe deze ondernemer dat specifiek voor zijn bedrijf heeft uitgewerkt. Er komt geen gemeenschappelijk statement, omdat elke ondernemer zijn eigen tone-of-voice en specifieke uitwerking van de richtlijnen kent. 
  • Om de aansprakelijkheid te tackelen heeft de Recron een document opgemaakt dat je kan laten ondertekenen door de gast en de gastgever. Dit document blijkt, bij nader inzien, alleen beschikbaar voor leden. We kunnen het hier dus helaas niet verspreiden.

  • De regelgeving voor groepsaccommodaties blijft onduidelijk, een grijs gebied. Het lijkt of alles valt en staat met het sanitair. Is dat privé sanitair of juist gemeenschappelijk sanitair. Er lijken voor groepsaccommodaties op 1 juli weer meer mogelijkheden te komen, maar het kan best zijn dat de Veiligheidsregio Limburg of Gemeentes daar anders over beslissen. Het is dus verstandig om bij die partijen te checken wat wel of niet kan.

Vraag: Verschuiving van “wat niet meer mag” naar “wat wel weer kan”. 

De vertaling naar een route voor je bedrijf.
Wat ga nu wel of juist niet doen?
Waar twijfel je nog over?
Hoe kunnen andere deelnemers met je meedenken?

De gesprekken en verhalen zijn niet gedocumenteerd, maar de tips die gegeven zijn wel.

TIPS: 

  • Bestaande voorwaarden uitbreiden met een extra regel t.a.v. naleving van de corona maatregelen (één zin, met doorverwijzing naar de details).
  • Van te voren met de gemeente overleggen wat ik mag/kan doen als groepsaccommodatie, zodra ik een eerste groep krijg – en de groep informeren.
  • Doorgaan op de ingeslagen weg, zij het met enkele aanpassingen. Implementatie beter gefaseerd doorvoeren, rustiger tempo (betreft inzicht van ‘nieuwkomer’ in de markt).
  • Ondernemers zijn heel serieus bezig met de maatregelen, waardoor de gast goed ontvangen wordt.
  • Het draait niet alleen om de gast goed te kunnen ontvangen, maar ook de emotionele kant van de ondernemer die zijn/haar product moet uitkleden en/of veranderen. Waardoor het enthousiasme vermindert. Zorg dus ook goed voor jezelf. 
  • De gast verandert niet, alleen de protocollen. Gasten die overnachten lijkt allemaal soepel te gaan, maar het openen van terrassen/restaurant is en blijft spannend. Hoe gaan we dat managen? 
  • We zitten er samen in. Niet alleen gast en gastheer/vrouw, maar ook ondernemers samen. Laten we elkaar steunen. 
  • Het klinkt banaal, maar ook in protocollen, regels en 1,5 meter vinden we onze weg. Vertrouw erop dat het goed komt en het valt wel mee.
  • Nu is het nog relatief rustig. Hoe gaat het naar de zomer toe als het drukker wordt? Welke gasten komen er? Welke service hebben die nodig? Werk dit uit en maak een plan. 
  • In de communicatie naar de gast vertellen wat er wel nog kan in deze situatie.  
  • Instructiefilmpjes maken om de gast van te voren te laten zien hoe het werkt in jouw bedrijf.
  • Wees soms een beetje eigenwijs en blijf dicht bij jezelf.
  • We leren omgaan met het gevoel van afstand. 
  • Van te voren bellen met de gast om het verblijf even door te spreken (richtlijnen, gezondheid)
  • Mensen lezen geen lange teksten, beeld kijken doen ze makkelijker, dus zet je regels op film.

 

DE VOLGENDE MEETING IS NOG NIET GEPLAND.

WE MERKEN DAT ONDERNEMERS GRAAG MEE WILLEN PRATEN, MAAR NIET KUNNEN OP HET VASTE TIJDSTIP. 

OM DEZE ONDERNEMERS TEGEMOET TE KOMEN BEPALEN WE EEN NIEUW MOMENT OM AF TE SPREKEN. 

VUL ONDERSTAANDE VRAGEN (in maximaal 2 minuten) IN EN BEPAAL MEE!